• oznaczenia opon

Oznaczenia na oponach

Nic nie powie nam więcej o oponach, niż zamieszczone na nich oznaczenia. Oznaczenia opon to czarna magia dla wielu właścicieli aut, a od odpowiedniego rozszyfrowania wiadomości producenta zależy wydajność i prawidłowe użytkowanie opon.

Oznaczenia opon samochodowych (oznaczenia opon Michelin i innych wiodących producentów) nie są trudne do rozszyfrowania. Weźmy na przykład poniższy ciąg liczb i liter: 210/65 R 20 95 H, w którym pierwsza liczba (210) to szerokość opony wyznaczona w milimetrach, po ukośniku przedstawiony jest stosunek wysokości do szerokości opony, następująca potem litera określa radialną konstrukcję podbudowy. 20 to średnica obręczy w calach, 85 – wartość nośności (kg), natomiast H to nic innego jak doskonale znany współczynnik prędkości. Tak wyglądają pełne oznaczenia opon letnich. Natomiast oznaczenia opon zimowych czy oznaczenia opon wielosezonowych zawierają dodatkowo skróty M + S (mud and snow), co jasno mówi, że przeznaczone są do użytkowania na powierzchni błotnistej i ośnieżonej. Czasami zamiast tego typu oznaczenia stosuje się znak graficzny (najczęściej płatek śniegu).

Oznaczenia opony to nie tylko kwestia samochodów osobowych. Możemy również wyróżnić:

Oznaczenia opon terenowych – na oponach terenowych, prócz standardowych wytycznych (średnica osadzenia, średnica zewnętrzna itd.) znajdują się oznaczenia AT, MT lub AP. Opony z oznaczeniem AT nadają się do jazdy zarówno po szosach, jak i drogach polnych. Skrót MT określa, że opony przeznaczone są głównie na grząski, błotnisty czy kamienisty teren. AP to z kolei typowe oznaczenie dla opon przystosowanych do jazdy po mieście.

Oznaczenia opon ciężarowych – w przypadku opon ciężarowych pierwsza liczba odpowiada szerokości przekroju. Po ukośniku podana jest długość profilu. Znajdująca się za tymi wartościami litera R oznacza budowę opony. Następne liczby odpowiadają kolejno: nominalnej szerokości obręczy, indeksowi obciążenia koła, indeksowi obciążenia podwójnego koła. Litery na końcu określają prędkość maksymalną.

Oznaczenia opon rolniczych – w przypadku opon rolniczych podane liczby i litery odpowiadają kolejno szerokości przekroju opony, profilowi, budowie, szerokości obręczy, indeksowi obciążenia, maksymalnej prędkości oraz ilości warstw w osnowie.

Oznaczenia opon motocyklowych – w oznaczeniach znajdujących się na ściankach bocznych opon do motocykli są zakodowane najważniejsze parametry produktu. Za różnorodnymi symbolami kryje się maksymalna wysokość obciążenia opony, kierunek obrotu opony uzależniony od sposobu jej zamontowania, typ konstrukcji opony itd. Pierwsze dwie liczby oddzielone ukośnikiem oznaczają kolejno szerokość opony w milimetrach oraz stosunek wysokości do szerokości opony. Następująca po cyfrach litera określa rodzaj konstrukcji osnowy, zaś kolejne liczby – średnicę felgi w calach oraz współczynnik nośności wyrażony w kilogramach. Ostatnia litera to współczynnik prędkości. Wystarczy zapamiętać kilka tych informacji by wiedzieć, jaki typ opony pasować będzie do określonego modelu kół w motocyklu.

Oznaczenia opon rowerowych – w tym przypadku oznaczenia uzależnione są od pochodzenia opony. Najbardziej precyzyjne są oznaczenia ISO. Składają się z dwóch liczb oddzielonych myślnikiem, gdzie pierwsza liczba określa szerokość balonu opony wyrażoną w milimetrach, zaś druga – zewnętrzną średnicę obręczy, na której umieszcza się oponę.

 

 

Powiązane słowa kluczowe:

oznaczenia opon samochodowych
oznaczenia opon motocyklowych
oznaczenia opon rowerowych
oznaczenia opon zimowych
oznaczenia opony
oznaczenia opon rolniczych
oznaczenia opon letnich
oznaczenia opon wielosezonowych
oznaczenia opon michelin
oznaczenia opon terenowych
oznaczenia opon ciężarowych

Share This Post

About Author: admin